5 tips voor effectief communiceren als ondernemer

27-06-2014 13:32

Om effectief te communiceren met je potentiële klant is het van belang om na te denken over deze vijf punten.

  1. Wie is je klant?
    Voordat je kunt beginnen met communiceren moet je weten wie je (potentiële) klanten zijn en hoe je ze kunt bereiken. Wat zijn hun interesses en behoeften en waar bevinden de klanten zich?
  2. Welk communicatiemiddel is geschikt?
    Kies het communicatiemiddel dat past bij je dienst, het type klant en de relatie die je al wel of nog niet hebt opgebouwd met je klanten. Ontmoet je een klant voor de eerste keer en wil je de klant de mogelijkheid bieden om nog wat na te lezen? Geef dan bijvoorbeeld een brochure of folder mee. Wil je je bestaande klanten op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen? Dan is het een nieuwsbrief of magazine een goede optie. 
  3. Zorg dat de inhoud duidelijk is
    Zorg dat het taalgebruik aansluit bij de klant. Gebruik alleen vakjargon als je zeker weet dat de ontvanger echt weet wat het betekent, niet om interessant over te komen.
  4. Luister naar je klant
    De feedback en wensen van je klanten zijn heel belangrijk voor jou als ondernemer. Als je weet wat hun behoeften en wensen van jouw (potentiële) klanten zijn kun je daar beter op inspelen. Mogelijk veranderen de behoeften van de klant, dan is het goed om na te gaan of dat gevolgen heeft voor jouw onderneming.
  5. Blijf positief
    Communicatie zet ik het liefst zo positief mogelijk in. Haal niet negatief uit naar concurrenten en blijf je eigen kracht benadrukken. Denk niet in problemen, maar in oplossingen. Als jij een ‘oplossing’ kunt bieden aan je klanten voor een ‘probleem’ dat zij ervaren zit je goed. Vanaf dan word je officieel onmisbaar als ondernemer.

Terug

Contact

Juliette Somers

0(031) 6 2460 2207 - NL
(0034) 652 096 702 - ES

© 2014 Alle rechten voorbehouden.

Maak een gratis websiteWebnode